For hvem

For hvem

tigerTai Chi Chuan er såvel fysisk træning som en sport, der kan dyrkes af alle. Der er ingen umiddelbare hindringer for udøvelsen. Styrke, alder, køn og kondition er ikke afgørende hindringer. Tai Chi Chuan kræver minimale tids- og pladsforhold, den kræver ikke dyrt udstyr eller megen plads.

Husk !, det er aldrig for sent at starte på Tai Chi.

Hvor

I begyndelsen når du træner, bør du sikre dig, at du ikke vil blive forstyrret.

Træningen foregår bedst udendørs, hvor der er masser af energi. Det er dog ikke altid at begyndere føler sig trygge ved at dyrke Tai Chi udenfor. Men prøv alligevel at gøre det udendørs, så snart du føler dig lidt hjemme i formen. Det er inspirerende at træne et smukt og roligt sted.

I virkeligheden er det mindre væsentligt hvor man træner, idet fordybelsen i træningen overflødiggør afhængigheden af de ydre omgivelser. Det kan derfor være en fordel at opbygge en vane med at ikke være afhængig af de ydre rammer, men i højre grad udvikle evnen til at fordybe sig i træningen, uanset, hvor du måtte være, og hvad der måtte foregå omkring dig.

Ind imellem kan dog være nyttigt at træne foran et stort spejl. I undervisningssituationen er læreren der til at korrigere dig og fortælle, hvordan stillinger og bevægelser skal udfores og opleves. Når du træner, er du alene, og her kan spejlet være et godt redskab til at sikre, at dine positioner er korrekte og i overensstemmelse med det du har lært.

De gamle Mestre brugte ofte deres egen skygge som “spejl” Det kan også være en god ide at lade sig videofilme engang imellem.

Hvornår

Det er en fordel at sætte lidt tid af til træning hver dag. Det behover ikke at være mere end 5-10 minutter. Det, der er væsentligt, er, at du får ovet dig på det, du har lært, og opbygget en daglig rutine med at øve dig. Der er mange eksempler på, at begyndere ikke øver hjemme, enten fordi de ikke kan huske det hele, eller fordi de er bange for at gore noget forkert.

  • Tai Chi Træning: HVOR, HVORNÅR OG HVORDANFølgende anbefalinger kan være gode at følge, når du træner Tai Chi. Disse vil hjælpe dig til et maksimalt udbytte af din træning:chivvern
    • Morgener og aftener er bedst.
    • Frisk luft er at foretrække frem for luften i stuen.
    • Træn aldrig på fuld mave.
    • Undgå at træne, hvis du er træt.
    • Husk altid opvarmningen.
    • Brug altid løst, bekvemt og rent tøj til træningen.
    • Hold nyrerne, halsen og fødderne varme og tørre.
    • Træn altid i mindst fem-ti minutter.
Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s