Gigt & Tai Chi

Helbredende Øvelser på Kinesisk

Bild-005Kineserne har brugt århundredes studier for at udvikle øvelser, som gør kroppen stærk og helbreder den, når der opstår skader. Kinesisk tradition og teori om sundhed for krop og sjæl, også kaldet Traditionel Kinesisk Medicin omfatter urtemedicin, akupunktur, manipulation, kostdiæter, åndedrætsøvelser, fysiske øvelser, Qigong og Tai Chi Chuan, og de er alle forbundet med hinanden.  Kineserne kalder dem også Helbredende Øvelser.

Øvelserne er oprindelig udviklet til vedligeholdelse af krop, sind og ånd og til forebyggelse af sygdomme. Øvelserne er udformet sådan, at de modererer eller forbedre energien i kroppens forskellige funktioner. Det har altid været kroppens energetiske fysiologi, der er grundlæggende i den kinesiske lægevidenskab.

Når de Helbredende Øvelser udføres regelmæssigt, øges motionistens styrke og smidighed. Øvelserne virker også på de indre organer, men de hurtigste resultater opnås i bevægeapparatet, dvs. knogler, muskler, ledbånd, sener og de tilhørende væv. Foruden de sundhedsmæssige aspekter anvender kineserne også de Helbredende Øvelser som motionsprogrammer. I Danmark udskrives i dag motion på recept som forebyggelse og helbredelse af især livsstilssygdomme.

Kan Tai Chi Chuan hjælpe folk med Gigt?

Dr. Paul Lam er læge i Sydney i Australien. For a. 30 år siden blev han klar over, at han havde de tidlige tegn på slidgigt. Han begyndte at træne Tai Chi Chuan, der er kendt for vedligeholdelse af sundheden og for at forebygge sygdomme, herunder forbedring af gigt. Dr. Paul Lam udviklede et specielt 12-bevægelses Tai Chi Chuan program for folk med gigt. Siden 1997 har han trænet dette program med mennesker med gigt, ligesom han har rejst og udbredt sit program til andre dele af verden.

Bild-011

Hvordan Tai Chi Chuan hjælper folk med gigt?

Tai Chi Chuan er et gammelt kinesisk øvelsesprogram/metode til forbedring af den fysiske kondition og til at styrke helbredet. Tai Chi Chuan omfatter de bedste elementer fra en del forskellige kinesiske øvelser og har i mange århundrede været populær hos menigmand.

Tai Chi Chuan var i forvejen kendt som en god og effektiv måde at håndtere gigt og dens følgeproblemer med. Smerte, stivhed og frygt for fremtidig skader kan hindre/afskrække folk fra at øve/motionere. Men uden regelmæssige øvelser bliver led stive og gør mere ondt, musklerne mister deres styrke, knoglerne svækkes, modstandkraften mindskes, blodcirkulationen nedsættes og risikoen for hjerteproblemer, forhøjet blodtryk og sukkersyge forøges. Øvelserne i Tai Chi Chuan omfatter alle vigtige led i kroppen. Regelmæssig udførelse af Tai Chi Chuan holder både knogler og led sunde. Derfor er Tai Chi Chuan en af de bedste metoder til at forebygge gigt.

De langsomme og blide bevægelse i Tai Chi åbner kroppens meridianer/ energikanalerne. De rytmiske bevægelser af muskler, led og rygsøjle får energien til at strømme gennem hele kroppen, og aktiverer dermed hele kroppen. Tai Chi er en af de mest effektive øvelser for at opøve og styrke energien, som kineserne kalder Qi.

Mennesker, der er ramt af ledegigt, kan hjælpes ved at udføre Tai Chi Chuan. Øvelsernes effektivitet afhænger dog af, hvor langt fremskreden lidelsen er,  og af hvilke led, der er angrebne. Man bør kun udføre Tai Chi Chuan, hvis øvelserne kan gøres uden for store smerter. Det er her samarbejdet med den erfarne underviser er vigtig.

Bild-030

Øvelsesprogrammet har fokus på følgende 6 områder:

Smidighed.

Øvelserne arbejder med hvor langt du kan bevæge dine led, og hvor let de bevæges. Stive led er vanskelige og smertefulde at bevæge. Tai Chi Chuan bevæger blidt kroppens led, muskler og sener.

Styrke.

Disse øvelser bevarer og øger muskelstyrken. Stærke muskler støtter leddene, gør dem mere stabile og forebygger skader. De langsomme, kontrollerede bevægelser i Tai Chi Chuan, opbygger musklernes styrke i ben, arme og krop.

Udholdenhed/modstandskraft eller hjertekar.

Hjertekarstyrkende øvelser øger hjerte- og lungefunktionen. Herved forbedres blod- og ilt tilførslen i kroppen. Udøvelse af regelmæssig Tai Chi Chuan forbedre hjertetkarrenes fysiske tilstand.

Holdning.

Øvelserne retter rygsøjlen op og åbner lungerne. Tai Chi Chuan fokuserer på at holde den lodrette holdning i alle øvelserne.

Koordination og balance.

Koordination- og balanceøvelser hjælper til at integrere den måde, som kroppen bevæger sig på i de daglige aktiviteter. Med god balance og koordination, kan man udføre aktiviteter mere effektivt og med mindre sandsynlighed for at falde. Tai Chi Chuan samordner armenes og benenes bevægelser og styrker samtidig din koordination og balance.

Hjerne-krop teknikker.

Disse teknikker viser, hvorledes bevidstheden kan hjælpe med til at hele kroppen. Følelser af stress og depression følger ofte med at have gigt. Tai Chi Chuan samler eller integrerer tanker og krop, ved at man benytter den målrettede bevidsthed til at styre og lede den indre kraft, dvs. styrer hver bevægelse. Når man gør Tai Chi Chuan, fokuserer man på udførelsen af hver bevægelse. Den mentale træning i Tai Chi støtter tankerne og sindes klarhed, frigør fra stress og giver et bedre humør.

Undervisningen består i:

Bild-010

  • Opvarmnings- og udstrækningsøvelser for hals, skuldre, rygsøjle, hofter, knæ og ankler
  • 6 basisøvelser
  • 6 videregående øvelser
  • Qigongøvelser

Programmet er blidt, let, sikkert og effektivt, smerter mindskes og livskvaliteten forbedres.

Hvem kan deltage:

Øvelsesprogrammet er udviklet specielt for folk med gigt. Øvelserne er udarbejdet, så det tilpasses den enkelte motionists kondition og evner. Hvis du som gigtramt søger en motionsform, der tilgodeser dig, så er Tai Chi et godt valg, fordi det indeholder bevægelser som arbejder/virker på alle områder af den enkelte motionists fysiske tilstand og velvære. Helbredende Øvelser henvender sig til alle – unge og gamle, sunde og raske, de skeptiske, ængstelige og de tilfredse.

fod

Undervisningen varetages af Karin Nyberg, instruktør i Tai Chi Chuan. Hun har trænet Tai Chi Chuan i 30 år og undervist i 15 år under ledelse af Tai Chi Chuan-mester Tung Kai Ying.

Karin Nyberg, Instruktør.

Reklamer